Jeugd

Of je nu met of tegen elkaar speelt, badminton speel je samen. Daarom vinden we het belangrijk om in een goede sfeer kinderen te leren badmintonnen. Hierbij gaan we uit van de mogelijkheden van het kind en proberen de vaardigheden en techniek te verbeteren. Heb je vragen, neem dan contact op met de contactpersoon jeugd: .

De maandagavond training

De jeugdtraining is op maandagavond van 17.30 tot 19.00 uur. Zorg dat je er op tijd bent.
We hebben een verdeling in verschillende groepen, elk met eigen begeleiders. De jeugdtrainer is verantwoordelijk voor het geheel.

De 6 – 9 jaar groep
Badminton is een sport die enige coördinatie vereist: je moet met een racket een shuttle kunnen raken en over een net slaan. Daarom hanteren wij bij Orion een leeftijdsgrens van ca. 6 jaar. Jongere kinderen missen vaak de coördinatie en concentratie hiervoor. In deze beginnersgroep werken we spelenderwijs aan de coördinatie en techniek van de kinderen. We maken hierbij gebruik van elementen van het jeugdprogramma Bamito van Badminton Nederland: https://www.bamito.nl. Badminton Nederland heeft voor kinderen een speciaal badmintonprogramma ontwikkeld waarbij FUN centraal staat terwijl kinderen zich ontwikkelen, samen plezier maken en tegelijkertijd op een natuurlijke manier leren. Hierbij is er veel aandacht voor een breed motorische ontwikkeling. Materialen en (veld)afmetingen worden afgestemd op de lengte van het kind. Hierdoor is het voor kinderen mogelijk om vanaf dag één de juiste technieken aan te leren.
Rond 18.30 is een korte pauze van 5 tot 10 minuten, waarin de kinderen even wat kunnen drinken of eten.

Trainingsgroepen op niveau
De andere drie groepen zijn ingedeeld op niveau. In deze groepen ligt de nadruk op techniek en spelinzicht. Met individuele en groepsoefeningen zorgen we er voor dat de jongeren steeds sterkere spelers worden. Natuurlijk worden er veel oefenpartijtjes gespeeld!

Vrij spelen voor de jeugd

De jeugd is welkom op alle vrij speelmomenten. Je kan dan met elkaar, of met senioren, partijtjes spelen.

Vrij spelen voor jeugd en senioren:

• maandag 19-22 uur
  • woensdag 20-22 uur
  • zondag 10-12 uur.

Jeugdcompetitie & toernooien

Badminton is een competitieve sport. Bij campingbadminton probeer je meestal de shuttle zo vaak mogelijk over te spelen. Bij wedstrijdbadminton probeer je juist de shuttle daar te plaatsen waar de tegenstander niet is. Wij stimuleren de jeugd om deel te nemen aan wedstrijden in competities en toernooien.

Toernooien
Een aantal keer per jaar verzorgen wij een intern toernooi voor de eigen jeugdleden. Soms houden we vriendjes/vriendinnetjes of ouder/kind toernooien.
Jaarlijks organiseren wij een jeugdtoernooi waar ook jeugdspelers van andere verenigingen welkom zijn.

Competitie
Competitieteams bestaan afhankelijk van de categorie uit minimaal 3 of 4 leden. Als je je opgeeft voor een team, dan probeer je ook zoveel mogelijk aanwezig te zijn bij wedstrijden. Kan je echt niet, laat dit dan ruim van te voren weten, dan kan zo nodig een andere wedstrijddatum worden gepland. De thuiswedstrijden zijn op zondagochtend van 10.00 -12.00 uur in de Pathmoshal. Als het nodig is kan dit uitlopen tot 12.30 uur. De tijden van de uitwedstrijden zijn afhankelijk van de tegenstander, maar altijd overdag in het weekend.

Jeugdcompetitie opbouw Badminton Nederland (2023)

Toelichting:
Brons, zilver en goud is ingedeeld op leeftijd, waarbij bv. U9 staat voor Onder de 9 jaar.
De categorieën D, C, B en A zijn ingedeeld op niveau, waarbij op A niveau gespeeld wordt volgens de regels van de senioren bondscompetitie.

Brons (U9)
In categorie brons zal geen competitie gespeeld worden. Er worden FUNdagen georganiseerd in clusters van verenigingen.

Zilver (U11)
Aantal partijen: 6 (3 singles en 3 dubbels)
Puntentelling: 2 games tot 11 punten (uitloop naar 15 bij geen 2 punten verschil)
Veld: aangepast veld (eerste achterlijn geldt als achterlijn)

Goud (U13)
Aantal partijen: 6 (3 singles en 3 dubbels)
Puntentelling: best of 3 tot 15 punten (met uitloop tot 21 bij geen 2 punten verschil)

D (U15 t/m U19)
Aantal partijen: 6 (3 singles en 3 dubbels)
Puntentelling: best of 3 tot 21 punten (met uitloop tot 30 bij geen 2 punten verschil)

C (U15 t/m U19)
Minimum teamgrootte: 4 spelers, genderneutraal
Aantal partijen: 8 (4 singles en 4 dubbels)

B (U15 t/m U19)
Minimum teamgrootte: 4 spelers, genderneutraal
Aantal partijen: 8 (4 singles en 4 dubbels)
Shuttle: Veer of Nylon

A (U15 t/m U19)
Minimum teamgrootte: 4 spelers: minimaal 2 jongens en 2 meisjes
Aantal partijen: 8 (MD, VD, ME1, ME2, VE1, VE2, GD1 & GD2)
Shuttle: Veer

Financiële ondersteuning

Stichting Leergeld Enschede
Leergeld Enschede helpt kinderen van 4 t/m 17 jaar uit gezinnen die weinig geld hebben en moeilijk kunnen rondkomen met hun inkomen.

Jeugdfonds Sport & Cultuur
Heb je geen geld? Maar wil je kind graag sporten? Jeugdfonds Sport & Cultuur betaalt de club. Ze helpen ook als er spullen nodig zijn zoals sportkleding.